AJRTON SENA – BOŽIJI ŠOU

Brži od svoje senke

ajrton sena

Kad je sunce tik iznad horizonta i pada kiša, dok svetlost prolazi kroz kapljice vode raspršene u vazduhu i pojavi se duga, kad poverujemo u tu svetlosnu varku koju su stvorile sićušne kišne kapi prelamajući svetlosne zrake na svom putu ka zemlji, kad za pad smatramo da je let i pomislimo kako pljusak razbijajući se u tlo stvara muziku, kad nam se učini da i kapljice kiše poput ptica umiru pevajući, kad se začuje brujanje snažnih motora i škripa guma na mokrom asfaltu, kad se kroz oblak prolomi bljesak sunca i na stazi pojave senke, tad svaki ljubitelj formule 1 može da nasluti da se u tom trenutku pojavio da ih pozdravi jedan od najboljih vozača trkačkih automobila ikada, Kišni čovek, omiljeni Ajrton Sena.

ajrton sena

Ajrton je osmogodišnji dečak kojeg je na priobalju Sao Paula zaustavila saobraćajna policija misleći da se auto kreće sam, mali Beko, sin Miltona da Silve i majke Neide koja mu je samo koju godinu ranije zbog nedovoljno razvijene koordinacije pokreta kupovala dve kugle sladoleda jer bi jednu uvek ispustio. Imao je problem sa penjanjem uz stepenice a nekoliko godina kasnije je vozio porodični automobil ulicama milionskog grada sasvim sam. Koordinaciju je uskladio pržeći go-kart koji mu je otac poklonio za četvrti rođendan i od tada mu je vožnja postala opsesija. Provozaće se i po dugi ostavivši za sobom tragove kočenja u inat svima onima koji kažu da je za čoveka nedostižna, da se do nje ne može stići. Beko je do punoletstva u kartingu uradio sve, a onda išao dalje, daleko iza duge, na put u Evropu gde je svoje mesto među elitom najprestižnijeg automoto-takmičenja sveta, Formule 1, osigurao neverovatnim pobedama kao debitant u britanskoj Formuli Ford 1600, britanskoj i evropskoj Formuli Ford 2000 i Formuli 3.

ajrton sena

Ceo sportski svet ga je upoznao na trci u Monaku kada je napravio nešto nalik čudu. Startovao je trinaesti u ne baš konkurentnom bolidu Toleman tima i na stazi koja ne nudi prostora za preticanje Sena je po jakoj kiši uspevao da pretekne jednog po jednog vozača da bi sedam krugova pre kraja napravio pravu senzaciju zaobišavši i vodećeg Alana Prosta koji je zbog problema sa kočnicama i lošeg vremena dao znak da se trka zaustavi. Prema propisima Formule 1 računao se poredak iz prethodnog kruga i Sena je trku zvanično završio na drugom mestu, ali su krenule priče da se prekid desio da nepoznati mladi vozač jednog malog tima ne bi pobedio velikog Prosta, tako označivši svojevrstan početak najvećeg rivalstva od postanka Formule 1. Sledeće sezone je pilotirao nešto boljim bolidom tima Lotos ostvarivši prve pobede i pokupivši nadimak koji će mu obeležiti karijeru – Kišni čovek. Potpisom za Meklaren je konačno dobio formulu u kojoj je titula za njega bila prosta stvar, bukvalno, pošto mu je jedini pravi konkurent u borbi za najprestižniju nagradu u automoto-sportu bio novi timski kolega Alan Prost. U narednim godinama osvojiće ih tri uz epske okršaje najvećih rivala koje je svet sporta ikada upoznao. Prost je uvek vozio u skladu sa svojim prezimenom, jednostavno i na krajnju pobedu, a Sena je to radio beskompromisno želeći da dobije svaku bitku u tom ratu. Međusobna netrpeljivost i nepremostive razlike dovele su do niza prekršenih klupskih dogovora i incidenata iz kojih su proistekle neke triler završnice koje prevazilaze maštu i najkreativnijih holivudskih režisera.

ajrton sena

Najvoljeniji sin Brazila je poslednji put stavio žutu kacigu na glavu punu briga u Vilijamsovom bolidu na trci za veliku nagradu San Marina u Imoli. Tog vikenda je trening na ovoj stazi Rubensu Barikelu umalo došao glave, dok je u kvalifikacionoj trci život izgubio Ronald Rocenberg. Sve je to Senu izuzetno pogodilo, pa je celu noć pred trku probdeo smišljajući rešenja i pisajući predloge za poboljšanje sigurnosti vozača. Atmosfera na dan trke je bila izuzetno teška, a Sena je motivaciju pronašao u razgovoru sa Bogom. Tog jutra je otvarajući Bibliju naišao na deo teksta u kom se govori da će mu biti dat najveći dar od svih darova, odgovor na pitanje ko je on. Na samoj trci je bio lider kada je u fatalnoj krivini Tamburelo izleteo sa staze predajući štafetu Mihaelu Šumaheru koji mu se u tom sudbonosnom trenutku našao u retrovizoru i koji će u potonjim pričama o najboljem ikad uvek ostati u Seninoj seni. Sahrana se obavila uz sve državne počasti i bila nezapamćen događaj do tad, u Brazilu je proglašena trodnevna nacionalna žalost a na ulicama Sao Paula se okupilo skoro tri miliona ljudi koji su izašli da odaju poslednju počast svom heroju. Tada je celom svetu postalo jasno ko je zapravo on…

ajrton sena

Bio je neko ko je poslat na zemlju da nam priredi spektakl, što je i činio svaki put do sedmog kruga svoje poslednje trke kada je na klackalici između sedmog kruga pakla rezervisanog za nasilje, gde je mogao da završi zbog nasilničke vožnje, i sedmog neba, ipak završio kao Božiji lični šofer. Bar tako verujemo, jer upravo natpis na njegovom grobu to nagoveštava „Ništa me ne može udaljiti od Božije ljubavi“. A verujemo i da ga ima u kapljici kiše koja reflektuje dugu, u bljesku munje i repu kometa, naslućujemo ga u kiši meteora i viđamo u igri svetlosti i senke… Jer jedno je sigurno, Ajrton Sena je Božiji šou.

Autor: Ivan Višković

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here